В интернет има стотици статии, които ще ви кажат как да изберете най-добрата козметика. Нашата цел тук е малко по-различна – да ви преведем честно и откровено през подводните камъни, с които сами сме се сблъсквали в този процес.
Затова го огледахме от всички страни и подредихме някои от важните „не-прави-това“ неща, които е добре да имате предвид, когато избирате продуктите, на които ще поверите грижата за кожата си:
Не вярвайте, че има универсална “най-добра” марка или продукт.
Просто не е възможно да има – защото кожата на всеки от нас е специфична и има своите собствени, различни от другите нужди. Затова, ако пред погледа ви попадне марка, твърдяща, че е „най-добрата“, не го приемайте за чиста монета.
Дори да е пояснено, че става дума за лидерска позиция в определена категория, пак подходете с внимание – вероятно става дума за чиста статистика, в която да добавите малко рационалност и проста математика.
Например, ако се твърди, че в проучване на компанията са участвали 100 души с акне и 55 от тях са заявили, че предпочитат въпросната марка, вие бихте ли се доверили на такава малка извадка? Сравнете бройката дори само с бройката на вашите приятели във фейсбук и помислете дали това е достатъчна база да се доверите на марката. Във всеки случай си струва да проучите данните и информацията по-внимателно.
Не се доверявайте сляпо на препоръки
Колко често ви се е случвало да харесате нещо на манекен, но да сте напълно наясно, че няма да ви седи по същия начин? Същото е и с козметиката. Вашата кожа, както формите и мерките на тялото ви, носи вашия уникален ген и има собствен “характер”, който вие познавате най-добре.
Затова оставете ушите и очите си отворени за новите марки, формули и съставки в козметиката, препоръчани (или открито рекламирани) от любимия ви бюти инфлуенсър, доверената ви козметичка или приятелка, но направете свое проучване. Днес можете да намерите всичко по много начини – възползвайте се от палитрата от мнения и информация, за да сте сигурни в информирания си избор.
Ако имате специфичен казус, дори и да се притеснявате малко, най-добре ще е да потърсите професионален съвет и да се обърнете към този, който наистина ще носи отговорност за препоръката си – знаете, нарича се „дерматолог“. И понеже е добре да носим щипка внимание винаги, когато става дума за кожата ни – не се колебайте да тествате, преди да купите препоръчаните продукти. Повечето марки предлагат тестери или мостри на основните си продукти – дори и в мини размер, те са достатъчни, за да се уверите, че кожата ви ги понася добре.
Не заблуждавайте себе си
Коректната изходна точка е само една – собствената ви кожа! За целта определете прецизно типа кожа, с който природата и гените са ви дарили, независимо коя част харесвате повече или по-малко.
Най-общо казано, основните типовете кожа са няколко:
- мазна
- комбинирана
- нормална
- суха.
Това обаче е като да имате само една буква вместо пълно име, презиме и фамилия. Кожата ви може да е мазна, склонна към образуване на гнойни пъпки, с много черни точки и разширени пори, червени петна и т.н. Но може да бъде и мазна, без пъпки, чувствителна и с неравномерен тен. Уверяваме ви, грижата за тях е съвършено различна и рамката „мазна кожа“ е твърде тясна, за да побере всички особености на вашата уникална опаковка.
Ето защо преди да се впуснете в търсене, измийте лицето си, застанете пред огледалото на хубава дневна светлина и опишете всичко, което виждате и усещате: лъщи ли кожата скоро след като сте я почистили или я усещате опъната на места?
Виждате ли ясно порите или пък има малки люспички и прашинки? А черни точки? Ако имате пъпки – какви са: гнойни, подкожни или ситни и бели? Фини линии или вече ясно изразени бръчки – в коя област са? Лесно ли се зачервява кожата ви, често ли получавате обриви, когато ползвате козметични продукти или грим?
Това макар и не особено ласкателно за егото ви упражнение ще ви даде ценна информация за типа кожа и моментното й състояние – ще знаете със сигурност откъде тръгвате и в каква посока да продължите пътешествието.
Не търсете продукт, а рутина
Дори да намерите идеалния за вас нощен крем например, ще се наложи първо да почистите кожата от грим, себум, прах и мръсотия, и едва тогава да го нанесете. На свой ред обаче той не е подходящ за зоната около очите – следователно ще ви трябва и продукт за околоочен контур. През деня пък е добре да използвате по-лека формула, за предпочитане със слънцезащитен фактор… Ето, точно това означава „рутина“ – избор според зоната, нуждата и времето.
Ако сте начинаещ в това поприще, не рискувайте да комбинирате произволно продукти от различни марки или дори от различни серии на един и същ производител. В козметиката 2+2 не винаги е 4!
Когато нанасяте на лицето си различни формули, съставките им взаимодействат както помежду си, така и със самата кожа. Това означава, че винаги има риск от неприятна изненада – продуктите да се неутрализират взаимно или дори да предизвикат алергична реакция.
Затова поне в началото се презастраховайте и заложете на рутина в рамките на една и съща серия/марка. Когато натрупате опит, можете да си позволите да експериментирате по-смело.
Не забравяйте, че „по-малкото е повече“
Този съвет има за цел да сложи спирачки на предходния – търсете цялостна рутина, но не изпадайте в крайности. Много на брой козметични продукти, прилагани едновременно, стресират кожата и й вредят – така в дерматологията се е появил термина „козметично акне“ (пъпки, причинени от прекомерно използване на козметика и грим).
Придържайте се към минималистична рутина или общо казано – необходим ви е не повече от един продукт от вид:
- измиващ – със или без абразивни частици (скраб)
- хидратиращ – спокойно можете да изберете такъв, съдържащ слънцезащита
- терапевтичен – нужен ви е, ако се борите с конкретен дерматологичен проблем или имате нужда от специална грижа, например химичен пилинг за домашни условия
- зонален – за специфични участъци като околоочен контур или шия/деколте.
Не слагайте всички козметични продукти под общ знаменател
Може би знаете, че т.нар. „бяла козметика“ (грижа за кожата – skincare) също има вътрешна класификация от гледна точка на предназначението си. Най-важната спецификация всъщност е съставът на продуктите – какво се съдържа във формулите и в каква концентрация.
Медицинската козметика, наричана още „дермокозметика“ е тази, която обикновено се предписва от дерматолог като самостоятелна или допълваща лечение с медикаменти терапия. В нея присъстват специална категория вещества, наречени „активни съставки“, чиято роля е да повлияе конкретен проблем. Този тип продукти не са универсални и не се препоръчват за масова употреба от всеки.
Допълваме темата с едно златно правило за вярно разчитане на информацията от етикетите: не е необходимо да търсите с Google всички изброени съставки – съсредоточете се върху първите 5! Международните стандарти изискват съставките да се изброяват в низходящ ред от гледна точка на обемно тегло.
Това означава, че въпросните първи 5 съставляват поне 80% от продукта, който купувате. Ако сред тях присъства вещество с висок алергичен потенциал, помислете добре струва ли си рискът. И обратното – ако търсите конкретна съставка и тя е назад в списъка, то можете да сте доста сигурни, че концентрацията й е ниска и надали ще получите скоро желания ефект от прилагането на продукта.
Не търсете непременно най-ниската цена
Колкото и изтъркано да звучи, качеството си има цена и тя не е ниска. Преценете дали искате да направите компромис точно с грижата за кожата си – имате я за цял живот!
Трябва да се признае, че в цената на един козметичен продукт, освен производствени, има заложени и доста допълнителни разходи, за които няма да говорим тук. Това обаче се отнася както за бюджетните марки, така и за по-скъпите – дермокозметиката и селективната козметика. Огромната разлика в цената най-често се дължи на вложените активни съставки, тяхното качество и концентрация.
Дебело искаме да подчертаем това – не е важно колко съставки има един продукт, а в каква концентрация са вложени тези, които наистина работят върху кожата. Неслучайно ефективните съставки имат и своята висока стойност – и това важи и извън козметиката! Помислете, когато следващият път решите да купите крем за лице, само защото е евтин или мирише приятно.
Изборът ви трябва да бъде мотивиран от следните критерии:
- първо от качеството на продукта
- второ – от нуждите на вашата кожа
- трето – от активните съставки в него
- и най-накрая – от цената.
Не подценявайте факта, че компромисът с цената е за сметка на вашата кожа, която ще усвоява тези вещества ден след ден, и е много вероятно да ги преврърне… в проблеми.
Резонно е да попитате – по-високата цена гарантира ли ни безупречно качество и ефикасност? Гаранция – не. Предпоставка – да.
Не очаквайте чудеса
Бъдете реалисти – колкото и добре да сте подбрали козметиката си, тя не е вълшебна пръчка, която да ви осигури изцяло нова и безупречна кожа, при това веднага. Със сигурност обаче може значително да подобри състоянието й, да я поддържа в оптимално здрав, свеж и красив вид – и това само при условие, че прилагате правилно продуктите и им дадете достатъчно време да подействат.
Можем да продължим този списък с още „не“-та, всяко от които ще ви спести време и пари, докато търсите най-добрата – за вас – козметика. Ако трябва на всички тях да противопоставим едно-единствено „да“, веднага ще кажем:
Да! Обичайте кожата си и се грижете за нея всеки ден, защото здравето й е гаранция за красота ви!