Мини продукт при поръчка | Индивидуална онлайн консултация | Безплатна доставка над 59 лв.

Най-продавани
Овлажняващ и хидратиращ крем за крака с уреа

Keratolin Foot 10% Urea хидратиращ крем за крака 50 мл

6.80 лв.
Най-продавани
Спести 20%

Acne Out сапун за мазна и акнеична кожа 100 г

(5 клиентски отзива)
9.10 лв.
7.30 лв.

Calmax успокояващ гел 30 мл

(1 клиентски отзив)
5.10 лв.

Вашата количка е празна

Продължи да пазаруваш

SPF (Sunburn Protection Factor)

SPF (Sunburn Protection Factor)

За никого не е новина, че слънцезащитата е задължителна част от грижата за кожата. Усещането за топлите лъчи е прекрасно – това кара тялото ви да се чувства комфортно от отделените “щастливи хормони” и да произвежда така важния за здравето витамин Д. Ако не внимавате с дозата обаче и не се предпазвате подобаващо, в дългосрочен план можете да се окажете с изгаряне, бръчки, тъмни петна и дори по-сериозни проблеми, като рак на кожата.

Тук на помощ идва козметиката с широкоспектърен слънцезащитен фактор.

 

Но първо:

Oт какво се пазим? 

От целия ултравиолетов спектър от слънцето (UV светлината е с по-малка честота, от тази, която можем да видим) има два вида лъчи, които предизвикват изгаряне и вредят на кожата, а освен това са постоянно около нас:

  • UVB лъчите: те достигат само до външните слоеве на кожата и причиняват зачервяване и изгаряне. То, от своя страна, повишава риска от развитие на рак по често откритите части на кожата – лице, шия, деколте, ръце. 
  • UVA лъчите: те са “гмурците”, които стигат чак до дълбоките слоеве на кожата, в които се образува колагена и еластина, от които зависи младостта и здравето на кожата. Прониквайки в клетките, те повлияват ДНК-то им така, че в крайна сметка ефектът е преждевременно застаряла, с дълбоки бръчки, удебелена и с тъмни петна кожа. Това, което приемате за красив бронзов тен, е всъщност защитната реакция на тялото ви, което произвежда пигмента меланин, с цел да ви защити от UVA радиацията.

Как работи SPF? 

Слънцезащитният фактор в козметичните средства, широко познат като SPF, и следван от цифра, има за цел да блокира проникването на вредните лъчи в кожата. SPF се гарантира основно чрез два вида филтри – синтетични, познати още като химични (или неогранични); и минерални, наричани още физични (или органични).

  • Синтетичните филтри проникват в кожата, където абсорбират радиацията и по химичен път я превръщат в топлина. Затова трябва да се нанасят поне 20-30 мин преди да излезете на слънце и в достатъчно количество, за да попият и да се усвоят ефективно в кожата. Те са с по-лека текстура, абсорбират се бързо и се разнасят лесно.
  • Минералните филтри – ще ги познаете по бялата следа, която оставят – образуват директен защитен слой върху кожата. Те започват да действат веднага и на практика отразяват като огледало UVB лъчите. Препоръчват се по-често за чувствителни кожи, тъй като предизвикват по-малко дразнене.

За да бъде оптимален ефектът, висококачествената козметика комбинира и двата вида филтри срещу двата вида вредни лъчи и така осигурява надеждна широкоспектърна защита, което задължително се отбелязва на опаковките.

Какво означават цифрите след SPF? 

В едно изречение, това е коефициентът на защита, по който се умножава времето, през което слънцето ще зачерви кожата ви. В повече изречения ще обясним с пример. Вие сте с много светла кожа и обичайно, без никаква защита, при силно слънце, кожата ви се зачервява за около 10 минути.

В идеалния случай, при същите условия, SPF 15 ще ви защити за 15 пъти по 10 минути, а SPF 50 – за 50 пъти по 10 минути (Това важи и за хората с тъмни кожи, те просто по-трудно забелязват изгарянето). Не се подвеждайте обаче, че можете да седите на слънце 150 минути преди да изгорите, защото SPF всъщност е теоретична мярка за защита от количеството UVB лъчи, на които се излагате.

Също така, процентното съотношение на защита, което дават различните фактори, изглежда много близо, но има съществена разлика в защитата. SPF 15 блокира 93% от UVB лъчите, SPF 30 – 97%, а SPF 50 – 98%. На практика, обаче, изразено във фотони, които проникват в кожата ви, това означава, че с SPF 15 цели 7 от 100 фотона преминават през кожата ви, а с SPF 30 – само 3 от 100. 

Тук е мястото да кажем, че фактори като 75 и 100 не гарантират по-висока процентна защита, а одобрените в Европейския съюз и препоръчвани от повечето дерматолози стойности са SPF 30 и 50.

Защо SPF е толкова важен за здравето? 

Всеки ден, през всеки сезон, независимо дали сме в града, на планина или на море, слънцето е наш спътник, а с него и UVA/UVB лъчението. Дори в облачен ден, до 80% от слънчевото UV лъчение достига до земята.

Когато прекарвате повече време навън, кожата ви постепенно се дехидратира, колагеновите връзки в клетките й изтъняват и така тя губи от младежката си еластичност. С течение на времето този процес води до вдебеляване на някои участъци, дълбоки бръчки, трайна пигментация или общо казано фотостареене (или преждевременно стареене).

Заради кумулативното въздействие на UVA лъчите се появяват упорити тъмни петна и така равният тен остава само хубав спомен. Вече никой не спори с медицината, че продължителното излагане на слънце води до появата на различни ракови и предракови образувания по кожата – безспорен риск за живота.

Изследванията сочат, че редовното нанасяне на крем с поне 20-ти фактор помага за предотвратяване на фотостареенето, появата на петна и бръчки, а също така намалява риска от развитие на плоскоклетъчен карцином (SCC) с около 40% и може да намали риска от меланом с около 50%.

За кого SPF е задължителен? 

Краткият отговор е: за всички, които държат на здравето си, без изключения, през целия живот. (Е, може би само бебетата до 6-месечна възраст могат да се нарекат изключение, и то само защото изобщо не бива да се показват на слънце.)

Какъв продукт ще изберете зависи само от състоянието и историята на собствената ви кожа, която вие познавате най-добре: 

  • Ако например имате супер светла кожа с лунички, знаете, че ваш пръв приятел е широкоспектърната UVA/UVB защита и шапката винаги, когато сте навън.
  • Ако имате история със здравословни състояния в семейството, не бива да излизате без най-високия фактор, който можете да си позволите.
  • Ако имате акне, задължително търсете висока и некомедогенна защита, защото макар на пръв поглед да изглежда, че слънцето и водата карат пъпките да изчезнат, много бързо разбирате, че ефектът е точно обратен.
  • Ако кожата ви е чувствителна, потърсете в слънцезащитните съставки онези, които имат лека текстура и няма да ви раздразнят.

Последно, но не и по важност:

Кога, как и по колко? 

Колкото и да е досадно, ще го кажем отново, защото е толкова важно – винаги, когато ще прекарате повече от 5-10 минути на открито, всеки сезон, цял живот имате нужда oт фотозащита. 

Съобразявайте сезона и времето с фактора, който нанасяте. Използвайте по-нисък – 30-и, когато се движите из града през пролетта, например. Но стигнете ли до разредения планински въздух или ветровития морски плаж, носете 50-ия си фактор като любим аксесоар. Да го кажем просто – ако ви трябват слънчеви очила, значи ви е необходим и SPF.

Тъй като факторът постепенно се изчерпва под влиянието на слънцето, не се подсмихвайте, когато ви помолят да намажете нечий гръб, а подложете и своя. Важно e да повтаряте нанасянето на всеки 2 часа и след всяко излизане от водата, обтриване с кърпа или обилно потене.

Не забравяйте, че за доброто нанасяне на химичните филтри се изисква добро абсорбиране, така че си дайте 20-30 минути преди да се покажете навън. И не се подвеждайте – продуктите с етикет за водоустойчивост са тествани за ефективност до 40 минути плуване, а много устойчивите остават върху вас не повече от 80 минути. Затова в идеалния случай трябва да нанасяте повторно всеки път, когато излезете на брега.

А когато казваме “идеален случай”, имаме предвид и достатъчно количество от продукта – около две супени лъжици за цялото тяло (а повечето от нас слагат около половината). Колкото повече продукт си спестявате, толкова пъти пада защитата, с която той би ви предпазил.

 

Много е важно да кажем, че няма крем, който да ви гарантира 100% защита. Търсете сянката, когато е възможно, носете прохладни, но покриващи често откритите части на тялото дрехи, шапка и очила с UV защита. Не забравяйте, че мярката и превенцията, както с повечето неща в живота, ще ви предпазят от излишни главоболия.